Rady a návody

Máme pro Vás zdarma důležité rady a návody. Dodržujte je a předejdete tak možným problémům, nákladným opravám a nepříjemným, dodatečným změnám.

   aktualizováno 28.8.2018

   Velikost základu pro samonosnou bránu se vypočítá takto: 1/3 šířky průjezdu +400mm

Ukážeme si to na příkladech:

Šířka průjezdu 4000mm: 1/3 z rozměru 4000mm = 1333mm + 400mm = 1733mm. 

Šířka průjezdu 5000mm: 1/3 z rozměru 5000mm = 1666mm + 400mm = 2066mm.

Šířka betonového základu 500mm a hloubka 1000mm platí vždy.  

 

   Samonosná brána ve svahu

Nejedná se o nic neobvyklého, jen pořizovací náklady jsou o něco vyšší než u brány jezdící vodorovně.

Konstrukce brány se vyrábí zkosená podle předem přesněn změřeného sklonu terénu.

Brány se osazují silnějšími pohony, které jsou schopné bránu vytlačit do svahu.

Brány není možné otevírat ručně, bez pohonu, protože je zkrátka neutlačíte.

Nezbytné je použití tzv. hydraulické brzdy. Tento bezpečnostní prvek nepodceňujte!  Brzda významně odlehčuje pohonu při pohybu brány z kopce.

 

   Přívodní kabely na začátku

Zákazníci velmi často zapomínají na správné přivedení přívodních kabelů.

Hlavní přívodní kabel CYKY 3x1,5 a pro fotobuňky 3x2x0,5 SYKFY nebo stíněný datový kabel FTP CAT5E.

Totéž platí pro brány křídlové, kde přívody musí být vedeny k oběma nosným sloupům.

Samozřejmostí je uložení kabelů do tzv. chrániček. Toto mimo jiné umožňuje dodatečné instalace a opravy kabelových rozvodů.

Nezbytná je dostatečná ochrana přívodních kabelů uložených do země v místě průjezdu vozidel.

 

   Pozor na dostatek prostoru pro odjezd posuvné brány při otevření!

Ukážeme si to znovu na příkladech:

Velikost celého tělesa samonosné brány se vypočítá takto: šířka průjezdu + 1/3 šířky průjezdu + 200mm.

Šířka průjezdu 4000mm: 4000mm + 1333mm + 200mm = 5533mm je minimální délka volného prostoru pro otevření.

Šířka průjezdu 5000mm: 5000mm + 1666mm + 200mm = 6866mm je minimální délka volného prostoru pro otevření.

 

   Správná výška ochranného zábradlí je dána platnou normou ČSN 74 3305

Snížená výška 900 mm - hloubka volného prostoru do 3 m

Základní výška 1000 mm - hloubka volného prostoru do 12 m

Zvýšená výška 1100 mm - hloubka volného prostoru nad 12 m

Zvláštní výška 1200 mm - hloubka volného prostoru nad 30 m

Mezery, světlost svislých prvků nesmí přesáhnout 120mm a vodorovných potom 180mm   

 

   Otvor pro schodiště musí být dostatečně velký

3,5 - 4,0m je přibližná délka otvoru ve stropu pro jednoramenné schodiště při běžné výšce místnosti.

Nedostatečné stavební otvory ve stropech a podlahách mají za následek příliš strmá a nepohodlná schodiště.

Konzultujte včas velikost stavebního otvoru pro schodiště se stavebníkem či projektantem.

Dodatečné zásahy do stropních konstrukcí bývají nákladné a často bohužel neproveditelné.

 

   Poškozená okna, dlažba, obklady...

Při svařování a broušení vzniká obrovské množství žhavých odletujících okují, které spolehlivě a nevratně poškozují skleněné výplně, dlažbu či keramické obklady, plastové rámy oken atd.

Plánujte provádění svářečských prací, pokud je to možné, před pokládkou dlažby a obkladů.

Kontrolujte řemeslníky, zda před zahájením prací řádně zakryli a zabezpečili plochy proti poškození. 

Rezavé skvrny se objevují na venkovních plochách, pokud okuje a ocelové špony nebyly po montáži pečlivě uklizeny.

 

     Mříže. Co na to pojišťovny...

Pozor na správné rozměry a dimenze použitých profilů. Ptejte se na rozteče svislých a vodorovných prvků. 

Požadavky na přesné provedení ochranných mříží se podle obchodních podmínek pojišťoven liší.

Obecně platí: doporučená velikost jednotlivých polí mříží max. 150 x 150mm. Minimální průřez plné tyče 1 cm2.

Při navrhování Vám může pomoci technická norma ČSN EN 1627.

   

   Žárové pozinkování, dostupná povrchová úprava na desítky let...

Dnes nejpoužívanější povrchová úprava nových výrobků z běžných ocelí.

Vyjde levněji než kvalitní trojnásobný nátěr a životnost je na desetiletí.

Nevyžaduje žádnou pravidelnou údržbu.

Žárové zinkování se provádí máčením výrobků do roztavené zinkové lázně.

Pokud Váš dodavatel již pozinkované výrobky dále řeže, svařuje či brousí, je to hrubá chyba! Opravy zástřikem či tzv. zinkovou barvou jsou pouhou záplatou. Koroze se dostaví velice brzy.

Pozor, někdy se zaměňuje s galvanickým, elektrolytickým pokovením, které má podstatně kratší životnost. Tato slabší povrchová úprava se používá nejčastěji např. na spojovací materiál, zámky, drobné strojní díly atd.

 

   Otevírání brány a branky do chodníku, veřejné komunikace. Ano či Ne?

Vznesli jsme dotaz týkající se této problematiky a citujeme některé odpovědi podané kompetentními pracovníky z odborů dopravy a stavebnictví. 

,, striktní a jasný zákaz asi nikde nenajdeme. Při stavebním řízení (novostavby, rekonstrukce) podmínku nezasahovat do komunikace dáváme do rozhodnutí. Vycházíme přitom z povinnosti ochrany veřejného zájmu vyplývajícího ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, který nám ukládá chránit stavby komunikací a provoz na nich a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kde bezpečnost a plynulost silničního provozu je důležitý veřejný zájem. Otevření brány do vozovky nebo branky do chodníku je dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, překážka silničního provozu (pojem zahrnuje i pěší provoz na chodníku), a může dojít k ohrožení chodce nebo řidiče. Je možné použít i § 29 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Překážku provozu definuje i tento zákon.

§ 29

Pevné překážky

(1) Na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích dálnice, silnice a místní komunikace mohou být umístěny pouze dopravní značky a zařízení 2) kromě zábradlí, zrcadel a hlásek; ostatní předměty tvoří pevnou překážku.

(2) Pevnou překážku lze umístit na pozemní komunikaci pouze na základě povolení silničního správního úřadu vydaného po projednání s vlastníkem dotčené pozemní komunikace a se souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky. Povolení lze vydat pouze za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu a že žadatel o vydání povolení zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření.

(3) Pevné překážky, na jejichž umístění nebylo vydáno povolení, jsou jejich vlastníci povinni odstranit na svůj náklad ve lhůtě stanovené silničním správním úřadem. Po marném uplynutí stanovené lhůty je vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice nebo místní komunikace oprávněn odstranit pevnou překážku na náklady jejího vlastníka.  

Brána či branka bude sice ukotvena na soukromém pozemku, ale při každém otevření ji lze klasifikovat jako pevnou překážku podle výše uvedené dikce zákona. Že to bude cíleně někdo vyhledávat a pokutovat jako nepovolenou pevnou překážku, je asi malá pravděpodobnost. Při nehodě či úrazu z důvodu otevřené brány (branky) do vozovky (chodníku) může ale kromě náhrady škody dojít i k sankci (je možné uložit pokutu až do výše 300 000 Kč). Nelze také vyloučit případ stížností od uživatelů pozemní komunikace, která bude mít za následek výzvu silničního správního orgánu k odstranění a stanovení lhůty pro předělání takové brány. Při neuposlechnutí výzvy hrozí stejná sankce a postup podle odst. 3 (viz. výše)  

Výše uvedené ustanovení zákona používáme s úspěchem u přerostlé zeleně, která brání chůzi po chodníku, zakrývá dopravní značení a vyrůstá ze soukromého pozemku. Analogie s bránou je zřejmá.

Další ustanovení, ze kterého vyplývá způsob otevírání do pozemku, najdeme v občanském zákoníku. Ale to se využije pouze, pokud sousední pozemek nebude veřejná komunikace.

...ale také

,,po konzultaci na stavebním úřadu a na oddělení správy komunikací sděluji, že k uvedenou problematiku neřeší žádný právní předpis. Z logiky věci je však zřejmé, že je zcela jistě lepší, aby se vstupní branka či vjezdová brána otevíraly směrem dovnitř. Především z hlediska bezpečnosti, mj. ale i např. s ohledem na prováděnou zimní údržbu" 

 

   Vždy se obracejte na odborné firmy!

Zajímejte se o historii firmy!

Ptejte se na reference a konkrétní hodnocení zákazníků budoucího dodavatele.

Prodloužené záruky značí solidnost, spolehlivost a sebedůvěru podloženou dlouholetou praxí.

Nízká cena s sebou obvykle přináší nízkou kvalitu, nespolehlivost a tím pádem velké starosti .

Před zahájením výroby požadujte výrobní výkres, můžete tak jednoduše předejít možným nedorozuměním a nepříjemnostem.

Navštívíte-li Vašeho dodavatele v jeho provozovně, snadno si uděláte představu o jeho přístupu k práci, zaměstnancům i zákazníkům.   

Nezávazná poptávka

Zaujali vás některé naše realizace? Potřebujete nové schodiště, zábradlí, oplocení nebo vjezdovou bránu? Pošlete nám nezávaznou poptávku.
Stačí popsat vaše požadavky a my vás budeme kontaktovat.


poslat dotaz